Kage, kage og endnu mere kage 😄

IMG_0399.JPG

Elsker kage og når der melder sig en lejlighed for at bage en kage så holder jeg mig ikke tilbage. Har lidt svært ved at lave en helt almindelig lagkage og ikke at der er noget i vejen med at lave en almindelig lagkage 😄 mit perfektionistiske hovede vil bare gerne lidt mere. Og det bliver det også til engang i mellem når tiden og lysten er til det. Denne lagkage har jeg lavet på ca. 3 timer og det synes jeg er ret godt klaret eftersom det er en mousse som er i det nederste lag og den skal have tid til at sætte sig inden man smører den op. Den er lavet til min svigerfars fødselsdag som en “jeg tager lige en kage med” kage 😄
Hvis jeg kort skal opsummere hvordan den er lavet så er der brugt følgende ingredienser i kagen.

1 liter piskefløde
3 færdiglavet bunde
1 glas hindbærmarmelade
6 blade husblas
Ca en halv pakke rutebiler
100 g chokolade hakket til pynt
Tallerkensmækker til pynt
Blåbær til pynt

Man starter med putte Film omkring en kagering jeg vælger en som passer i omkredsen til de færdiglavede bunde. Så ligger jeg husblassen i blød. Dernæst pisker du alt fløden til den er fast pas på den ikke skiller, stil det på køl. Derefter varmer du 2 spsk hindbærmarmelade i mikroovnen så den kommer til at koge eller varmer det i en gryde, så klemmer du vandet ud af husblassen og rører det sammen med det varme marmelade, når husblassen er rørt helt ud blander du det sammen med resten af marmeladen og blander det forsigtig sammen med ca 1/3 af flødeskummet. Så tager du bundene og lægger en i bunden på den filmbelagte kagering og putter hindbærmoussen i. Så tager du den næste bund og ligger den forsigtigt ovenpå. Den næste blanding er med knuste rutebiler og flødeskum, du knuser ca en halv bakke rutebiler og blander dem med halvdelen af det flødeskum som er tilbage og vender det sammen. Det skal dernæst op i formen og du er klar til at ligge den sidste bund på toppen, så skal kagen på køl i et par timer eller natten over hvis du ikke har travlt. Når kagen forhåbenligt har sat sig tager du den ud og skærer den fint fra rundt i kanten, når den er ude smører du den fint op med det sidste flødeskum og pynter den med revet chokolade, blåbær og evt. Spiselige blomster 😄

Skriv et svar

